Законопроект № 8521 прийнятий

11

Різне
Попередній

Наступний

З нового року спрощенці будуть жити за новими правилами. 20 жовтня парламент прийняв у цілому вистраждані зміни у Податковий кодекс (законопроект № 8521), які набудуть чинності з 1 січня 2012 року

Тоді підприємцям вдалось домогтися того, щоб влада виключила найбільш одіозні норми Податкового кодексу. Завдяки цьому єдиний податок був збережений хоч у якомусь вигляді. З тих пір від влади звучало багато обіцянок врахувати зауваження бізнесу в новій редакції закону про спрощену систему. Обіцяв президент Віктор Янукович, прем’єр Микола Азаров, віце-прем’єр Сергій Тігіпко… Компромісний варіант припадав пилом у парламенті все літо. За цей час десятки тисяч підприємців втратили роботу або пішли в тінь. Згідно зі статистикою ДПАУ, кількість спрощенців в цьому році скоротився на 127 тис. порівняно з минулим (за даними на 1 липня 2011-го). Мабуть, побоюючись чергових масових протестів, парламент все ж включив до порядку денного розгляд цього законопроекту. Новий закон про спрощену систему не ідеальний, однак нові правила все ж прогресивніші колишніх. Незважаючи на те що в деяких випадках ставка податку зросла, спрощенцям дозволили працювати з юрособами і збільшили поріг обороту до 5 млн грн.

Платити доведеться більше

Одне з основних нововведень закону — поділ підприємців на чотири групи в залежності від доходів та кількості найманих працівників. Від приналежності до тієї чи іншої групи буде залежати, зокрема, ставка податку.

Так, до I групи віднесені фізособи-підприємці, які торгують на ринках або надають побутові послуги населенню (див. «Платники єдиного податку»). Законом визначено 39 видів таких послуг. При цьому підприємці I групи не можуть мати найманих працівників, а обсяг річного доходу не може перевищувати 150 тис. грн. Для цієї категорії спрощенців, як для самих маленьких, встановлена ставка податку в розмірі 1-10% мінімальної зарплати (МЗ, 10-100 грн). До II групи віднесені фізособи, які надають послуги, в тому числі побутові, вже не тільки населенню, але й іншим спрощенцям, займаються виробництвом або продажем товарів, а також ресторанним бізнесом. Вони можуть найняти до 10 осіб персоналу, а їх річний дохід не може перевищувати 1 млн грн. Ставка податку для таких підприємців — 2-20% МЗ (20-200 грн).

Також скасовується норма, згідно з якою фізичні особи- “спрощенці” повинні платити 50% ставки єдиного податку (ЄП) за кожного найнятого працівника. Підприємці зможуть раз на рік піти у відпустку і, відповідно, не платити податок за цей місяць. Також податок не сплачується у разі надання копії лікарняного на строк понад 30 днів. Щоправда, це стосується лише тих, у кого немає найманих працівників.

Підприємці I і II груп мають право сплатити податок авансом за весь податковий період (для першої групи — рік, для другої — квартал). Але, як показує практика, ця норма в підсумку може стати добровільно-примусовою. «Крім того, відпадає необхідність у щорічній перереєстрації спрощенців, так як Свідоцтво про сплату єдиного податку видаватиметься безстроково», — зазначає керівник управління податкового законодавства АТ «АФ «АКТІО» Валерій Бєлкін.

Варто зазначити, що для II групи вдвічі підвищено стелю можливих доходів (нині для фізосіб-спрощенців — 500 тис. грн). Проте диявол, як відомо, ховається в деталях. Обмеження доходів для всіх категорій визначені в конкретних цифрах, а ставки податків — у мінімальних зарплатах. А це означає, що мінімальна зарплата буде рости і, отже, збільшаться ставки податків, а максимальний дохід не буде навіть індексуватися відповідно до рівня інфляції!

Ще одна неприємність: деяким підприємцям доведеться віддавати державі більше, ніж сьогодні. Так, зараз фізособи сплачують ЄП у розмірі 86 грн і єдиний соціальний внесок (ЄСВ) — 333,12 грн. А з нового року податок складе 100-200 грн плюс ЄСВ, який, можливо, теж підвищиться. До речі, підприємці просили зменшити ЄСВ хоча б для першої категорії спрощенців. Але ця ініціатива не знайшла підтримки уряду.

Працювати з юрособами можна, але не всім

I та IV групи єдинників можуть стати платниками ПДВ. III група — фізособи з десятьма (і менше) найманими працівниками. Дохід таких підприємців не повинен перевищувати 3 млн грн. IV група — юрособи, які працевлаштували не більше 50 осіб. Дохід цих фірм не вище 5 млн грн. Вони обкладаються податком у 5% доходу у разі несплати ПДВ або 3% доходу плюс ПДВ. З одного боку, законодавець збільшив для таких бізнесменів максимальний оборот (сьогодні для юросіб ця цифра становить 1 млн грн), але з іншого — значно обмежив можливість маневру при визначенні статусу — платник/неплатник ПДВ.

Слава Богу, скасовується скандальний п. 139.1.12 ПК, згідно з яким СПД на загальній системі оподаткування забороняється відносити на витрати суми, сплачені спрощенцям за придбання товарів і послуг. «Ця норма порушувала один із принципів податкового законодавства, а саме рівність усіх платників», — говорить Валерій Бєлкін. Але, по-перше, компаніям, що працюють з спрощенцями, доведеться разом з податковою декларацією подавати до ДПС ще й перелік доходів та витрат у розрізі контрагентів — платників єдиного податку. При бажанні податківці можуть використати цю норму для дискримінації малого бізнесу. По-друге, працювати з юрособами без реєстрації платником ПДВ зможуть далеко не всі. Адже згідно п. 181.1. ПК, при досягненні обороту по таким операціях в 300 тис. грн спрощенці, в тому числі фізичні особи, зобов’язані реєструватися платниками ПДВ. І навіть якщо фізособа віднесено до II групи (річний дохід до 1 млн грн) і працює лише з юрособами, йому доведеться обмежити дохід до 300 тис. грн на рік, або ж переходити до III групи і, отже, платити ЄП у відсотках від доходу і ПДВ.

Сьогодні спрощенцям вкрай складно отримати свідоцтво платників ПДВ, навіть незважаючи на п. 181.1. ПК. Буде знята ця проблема — залежить, мабуть, не стільки від норм ПК, скільки від світогляду районних інспекторів.

Не обійшлося і без казусів. Валерій Бєлкін підкреслює, що спрощенці, які постачають товари або надають послуги платникам ПДВ протягом року на суму понад 300 тис. грн, зобов’язані зареєструватися платниками ПДВ. «А якщо вид діяльності — постачання періодичних видань, звільняється від сплати ПДВ (ст. 197 п. 197.1.25 ПК), тоді навіщо реєстрація платником ПДВ?» — дивується фахівець. На це питання теж поки немає відповіді.

Заступник голови підприємницького комітету ВР Ксенія Ляпіна вважає, що подібні обмеження створять проблеми підприємцям, які працюють як з населенням, так і з юрособами. На думку депутата, власникам такого бізнесу доведеться реєструвати два свідоцтва спрощенця: одна по другій групі, щоб працювати з населенням, а інше — з третьої, щоб працювати з компаніями.

Податок на «зайве»

Законодавці в черговий раз звузили сферу застосування єдиного податку. Спрощеною системою не зможуть скористатися представники грального бізнесу, власники пунктів обміну валют, торговців алкоголем, сигаретами та іншими підакцизними товарами, а також ювеліри та антиквари. А деякі види діяльності під забороною для фізосіб-спрощенців, але дозволені для юросіб. Зокрема, це здача в оренду землі понад 0,2 га, приміщень понад 100 кв. м (нежилих — понад 300 кв. м), аудит та ін Крім того, спрощеною системою не зможуть скористатися фінустанови та реєстратори цінних паперів. Суб’єкти підприємницької діяльності, в структурі власності яких частка середніх і великих підприємств становить більше 25%, не можуть бути єдинниками. Також податківці не будуть реєструвати як спрощенців нерезидентів та суб’єктів, що мають податковий борг.

Встановлюється відповідальність за несвоєчасну сплату фізособою-спрощенцем авансового внеску. За це з підприємця буде стягуватися штраф у розмірі 50% ставки податку. Визначено порядок оподаткування доходів, які перевищили встановлені максимальні прибутки для кожної групи. Так, для першої-третьої груп така ставка становить 15%, для четвертої — подвійна ставка. «У складних ринкових умовах відповідальність за перевищення лімітів діяльності приватних підприємців, на мою думку, несправедлива. Адже часто неможливо передбачити, які ціни будуть на той чи інший товар протягом року», — говорить старший юрист ЮФ ENGARDE Іван Міщенко.

Що далі

Як будуть застосовуватися норми цього закону на практиці, не знає ніхто. За останні 15 років ДПАУ не раз доводила, що будь-який закон може бути змінений до невпізнання за допомогою підзаконних актів. На жаль, сьогоднішні реформатори сприймають спрощену систему оподаткування як «внутрішній офшор». Реформи, проведені останнім часом, призвели лише до того, що в рейтингу Міжнародної фінансової корпорації та Світового банку Doing Business–2012 Україна скотилася з 149-го на 152-е місце, обігнавши Болівії (153-я позиція) і Сенегал (154), але поступившись Ліберії (151) та Буркіна-Фасо (150). У цій ситуації спрощена система — єдиний спосіб вести бізнес для мільйонів громадян.